Van A tot Zout

In Nederland is de gemiddelde zoutinname van volwassenen ongeveer 10 tot 11 gram per dag. Dit is ruim anderhalf keer de hoeveelheid die de Gezondheidsraad als maximum adviseert, namelijk zes gram per dag. Het is dus noodzakelijk om onze zoutinname te verminderen. Maar wat is zout nu precies en waarom is teveel zout eten zo slecht voor onze gezondheid?

Wat is zout?

Keukenzout is het bekendste zout in onze voeding. De chemische naam voor keukenzout is natriumchloride (NaCl). 1 gram keukenzout bevat 0,4 gram van het mineraal natrium. Keukenzout is daarmee veruit onze belangrijkste bron van natrium.

De functie van zout

Natrium is goed voor ons lichaam, aangezien het zorgt voor de vochtbalans van het lichaam. Het regelt onze bloeddruk en de prikkeloverdracht in spiercellen en zenuwcellen.

In groenten, fruit, aardappelen, vlees, brood, melk en noten zit het mineraal kalium. Met name groenten zijn rijk aan kalium. Kalium werkt bloeddrukverlagend, terwijl natrium bloeddrukverhogend werkt. Normaal gesproken levert een gezonde, gevarieerde voeding met groenten en fruit voldoende kalium.

We eten teveel zout

Natrium draagt bij aan een verhoging van de bloeddruk. Een hoge bloeddruk is schadelijk voor hart en bloedvaten. Ongemerkt eten we meer zout op een dag dan we denken. We krijgen gemiddeld 10 tot 11 gram zout per dag binnen, terwijl dit volgens advies van de Gezondheidsraad maximaal zes gram zou moeten zijn!

Het meeste zout krijgen we binnen door het eten van bewerkte voedingsmiddelen. Zo zit in kant-en-klaar maaltijden veel zout, maar ook in brood, vlees(waren), soepen en kaas. Weet jij hoeveel zout je ongemerkt per dag eet? Doe de zouttest!