Hoeveel zout eet jij?

We eten gemiddeld 10 tot 11 gram zout per dag, terwijl dit maximaal zes gram zou moeten zijn. Ons lichaam heeft maar drie gram echt nodig per dag. Het is dus goed voor je gezondheid om te letten op je zoutinname tijdens je maaltijden en tussendoortjes.

Deze test geeft een globaal beeld van je dagelijkse zoutinname. Het is bedoeld om je inzicht te geven in de producten, die gemiddeld bijdragen aan je inname. Mocht je een persoonlijk advies willen, ga dan naar een diëtist bij je in de buurt. Deze test is niet geschikt als je een zoutarm dieet volgt.

startquiz

Tips om minder zout te eten

  • Let goed op de verpakking van de producten, die je in de supermarkt koopt. Hier staat vaak alleen het natriumgehalte vermeld. Om na te gaan hoeveel gram zout dit werkelijk is, kun je de Zoutcalculator op deze site gebruiken.
  • Gebruik in plaats van zout ook eens kruiden om je gerechten op smaak te brengen. Kijk eens bij de Smaakmaker op deze site welke kruiden goed passen bij verschillende groenten.
  • Probeer niet teveel kant-en-klare producten te gebruiken. Deze maaltijden en soepen bevatten vaak al heel veel zout en weinig groenten.
  • Veel merken hebben naast hun gewone producten ook natriumarme varianten. HAK heeft op al haar groenten en peulvruchten het zoutgehalte verlaagd en heeft daarnaast ook nog exclusief bij de grotere Albert Heijn supermarkten een assortiment van 8 verschillende groenten en peulvruchten met “0% toegevoegd zout”. Let op het speciale HAK etiket.
  • Let op bij je keuze van vleeswaren. Veel vleeswaren bevatten nogal wat zout. Vleeswaren als kalkoenfilet, kipfilet en rosbief bevatten veel minder zout dan bijvoorbeeld cervelaatworst, rookvlees en achterham.
  • Kijk eens op de website van het Voedingscentrum naar Het Nieuwe Eten om inzicht te krijgen in je voedingspatroon en hoe je makkelijk ongezonde gewoontes kunt aanpassen.